Share
Czy ta rajdowa kieszonkowa rakieta jest tak dobra, jak wszyscy o niej mówią?
Nie wiem jak Wy, ale ja zawsze podchodzę z pewną dozą podejrzliwości do nowych samochodów, gdy są one powszechnie chwalone i zdobywają główne nagrody, zanim jeszcze trafią na drogi.
Toyota GR Yaris jest jednym z takich pojazdów, ale nie martw się, w rzeczywistości przekracza oczekiwania. Oto samochód, który w pewnym stopniu przypomina swojego rozsądnego (i bardzo dobrego) rodzeństwa supermini, ale w rzeczywistości jest zupełnie inny i został opracowany z myślą o Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Toyota twierdzi, że jedynymi niezmienionymi elementami nadwozia są reflektory, lusterka drzwiowe, lampy tylne i antena w kształcie płetwy rekina na dachu - cała reszta została przeprojektowana lub dostosowana tak, aby spełnić wymagania dotyczące siły docisku, osiągów aerodynamicznych i stabilności.
Najbardziej oczywistą różnicą wizualną jest to, że GR Yaris ma troje drzwi, niższą linię dachu, poszerzone nadkola i większe koła, a także spojlery i wloty powietrza.
Pod maską zwykły hybrydowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 114 KM został zastąpiony przez 1,6-litrowy silnik turbo o mocy 257 KM i momencie obrotowym 265 stóp sześciennych - najmocniejszy na świecie silnik trzycylindrowy oraz najmniejszy i najlżejszy silnik 1,6 turbo.
Co więcej, Toyota opracowała dla GR Yarisa zaawansowany system napędu na cztery koła w pełnym wymiarze czasu, a rezultat tej technologii i dbałości o szczegóły jest imponujący. Mały hot hatch, który może rozpędzić się od 0-62mph w zaledwie 5,5 sekundy i osiągnąć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 143mph.
Dla przypomnienia, ten drogowy rajdowiec może osiągnąć do 34,3 miligramów na godzinę, a emisja CO2 wynosi 186 g/km.
Oczywiście sama prędkość to tylko połowa sukcesu, liczy się sposób, w jaki samochód wykorzystuje swoje osiągi, a ten maluch nie zawodzi.
Od momentu odpalenia GR wydaje z siebie niski warkot i nie daje się spuścić ze smyczy. Po wciśnięciu pedału gazu jest jak nietoperz z piekła rodem, zwłaszcza gdy włączy się turbodoładowanie.
Gdy przełączysz się na zgrabną sześciobiegową manualną skrzynię biegów o sportowym, krótkim skoku, nie tylko poczujesz się szybko, ale i będziesz szybki.
Nawet w dolnej części zakresu obrotów słychać imponujący pomruk, a dzięki niewielkiemu wzmocnieniu akustycznemu, nuta dźwiękowa silnika przechodzi w gardłowy ryk, który potęguje teatralne doznania z jazdy.
Krótko mówiąc, GR Yaris należy do wybranej grupy samochodów, które wywołują uśmiech na twarzy od momentu naciśnięcia przycisku startu.
Dostępne są trzy tryby jazdy (Normal, Sport i Track), ale szczerze mówiąc domyślny tryb Normal wystarczy większości właścicieli do codziennej jazdy.
Nawet jeśli pozwolisz, aby Twój wewnętrzny chłopiec wyścigowy wziął górę na bardziej wymagających drogach, zwinny GR Yaris to odurzająca mieszanka doskonałego prowadzenia, niezwykłej trakcji, ostrego układu kierowniczego i mocnych hamulców, które pochlebią Twoim umiejętnościom.
Żaden samochód nie jest idealny, a GR nie jest tu wyjątkiem. Jak można się spodziewać po hardkorowym hot hatchu, został on zaprojektowany bardziej z myślą o osiągach niż komforcie. Oczywiście, sportowe fotele zapewniają odpowiednie podparcie, ale jazda jest dość twarda.
Nie oczekiwałbym niczego innego, ale aby uczynić z niego prawdziwego kierowcę codziennego użytku, ustawienie Comfort mogłoby pomóc wygładzić nasze dziurawe drogi podczas tych kilku dni, kiedy wolisz jechać po nich niż wjechać na rajd.
Z praktycznego punktu widzenia, tylne siedzenia i ograniczona przestrzeń nad głową oznaczają, że miejsca te są akceptowalne tylko dla dzieci i małych dorosłych, a pojemność bagażnika wynosi skromne 174 litry (siedzenia dzielone w proporcji 60/40 składają się, jeśli potrzebujesz więcej miejsca).
Podobnie jak jego standardowy młodszy brat, Yaris jest dobrze złożony, ale ma też takie samo wnętrze, co oznacza funkcjonalne czarne plastikowe listwy i brak miękkich w dotyku powierzchni.
Na plus należy zaliczyć hojną gwarancję na pięć lat/100,000 mil i standardowy system Toyota Safety Sense, który obejmuje autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, adaptacyjny tempomat i automatyczne reflektory.
Ceny od 30,020 funtów, GR's formidable rywale zakres od Forda Puma i Fiesta STs, do Honda Civic Type R, Renault Megane RS, Hyundai i30 N i Volkswagen Golf GTI.
Werdykt: Toyota GR Yaris to mały klejnot. Wygląd hot hatcha i emocje na drodze sprawiają, że ten mały rasowy samochód jest prawdziwym samochodem dla kierowcy i natychmiastowym klasykiem.
Warto przeczytać
- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Jeździmy najnowszą wersją popularnego rodzinnego crossovera Toyoty C-HR - i jest to duży, odważny krok naprzód... Gdyby samochód można...
Czytaj dalej- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Wraz z nadejściem zimy, CTEK, wiodąca globalna marka rozwiązań do ładowania pojazdów, ma kilka przydatnych porad dotyczących utrzymania...
Czytaj dalej