Share

  • Facebook
  • Twitter

Testujemy niedrogie elektryczne kombi, które okazuje się być zaskakującym sukcesem sprzedaży

MG nie jest już może ikoną brytyjskiej motoryzacji sportowej, ale pod chińską własnością świetnie prosperuje jako marka okazyjna.

We wrześniu 2021 roku MG Motor UK osiągnęło najwyższą miesięczną sprzedaż w Wielkiej Brytanii, przekraczając poziom 5000 rejestracji po raz pierwszy w historii, przy wzroście sprzedaży o 61,2% rok do roku.

Znaczna część tego sukcesu była napędzana przez czysto elektryczne modele MG, ZS i MG5. MG5, mimo że został wprowadzony na rynek dopiero pod koniec 2020 roku, był siódmym najlepiej sprzedającym się modelem elektrycznym w Wielkiej Brytanii we wrześniu.

Jako całkowicie elektryczne kombi, MG5 zajmuje obecnie wyjątkową niszę na rynku samochodów o zerowej emisji spalin.

Może nie jest to najprzystojniejszy samochód do przewozu ładunków na rynku, ale podobnie jak jego rodzeństwo w stylu crossovera, ZS, jest to przestronny samochód rodzinny w przystępnej cenie.

W cenie od 25 095 funtów (po rządowej dotacji w wysokości 2500 funtów) jest dostępny z dwoma rozmiarami baterii (52,5 kWh i 61,1 kWh), co daje deklarowany zasięg odpowiednio 214 i 250 mil. Oba mają silnik elektryczny o mocy 115kW (154bhp).

I chociaż zasięg MG5 nie przekracza granicy 300 mil, to wyprzedza wiele podobnych cenowo samochodów, z których niektóre nie są w stanie osiągnąć 150 mil na jednym ładowaniu (np. MINI Electric, Honda E i Mazda MX-30).

MG5 siedzi znacznie niżej niż większość pojazdów elektrycznych, a chłodzony wodą pakiet akumulatorów jest zintegrowany z podwoziem samochodu, co nadaje mu zaskakująco elegancki profil.

Niektórzy mogą uznać, że z przodu jest nieco nijaki, ale wielu nabywców nie ma problemu z jego stylistyką, sądząc po ilości, jaką widziałem na drogach w Londynie i okolicach.

Wewnątrz też jest do przyjęcia, choć nieco przestarzałe, ale nie ma dyskusji na temat oferowanej przestrzeni. Duży bagażnik, do którego wchodzi się przez szeroko otwieraną tylną klapę, ma 464 litry pojemności przy podniesionych tylnych siedzeniach i założonej pokrywie bagażnika, a po złożeniu pokrywy bagażnika pojemność ta wzrasta do imponujących 578 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy w proporcji 60:40 pojemność bagażnika wzrasta do 1 456 litrów.

Wewnątrz jest również dużo miejsca dla maksymalnie pięciu pasażerów, a z tyłu znajdują się dwa punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Wnętrze nie jest błyskotliwe i nie brakuje w nim twardych plastikowych powierzchni, ale jest dobrze wyposażone w 8-calowy ekran dotykowy infotainment (w tym Apple CarPlay i Android Auto) w standardzie, a także automatyczne reflektory, tempomat, 16-calowe felgi aluminiowe i klimatyzację. Po podwyższeniu klasy otrzymujemy skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele, bezkluczykowe wejście, nawigację oraz elektrycznie składane i podgrzewane lusterka.

Flagowa wersja "long range" (zaczynająca się już od 26 495 funtów) otrzymuje w standardzie MG Pilot, wyposażony w szereg udogodnień z zakresu bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, w tym system aktywnego hamowania awaryjnego, system utrzymywania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, asystenta jazdy w korku, inteligentny asystent świateł drogowych oraz inteligentny asystent ograniczeń prędkości.

Testowałem podstawowy model MG5 EV o zasięgu 214 mil. Z czasem 0-60mph wynoszącym 7,3 sekundy, nie jest to żaden wyczyn, więc zaskoczysz niejednego kierowcę hot hatcha na drodze.

Może być w pełni naładowany przez noc w domu lub do 80% przy użyciu szybkiej ładowarki 50kW w 50 minut, lub w 40 minut przy użyciu szybkiej ładowarki 100kW.

Nie trzeba dodawać, że nie ma hałasu silnika, a MG5 wykonuje dobrą robotę utrzymując świat zewnętrzny na zewnątrz z niewielkim hałasem opon, ruchu i wiatru przenikającym do kabiny.

Jednakże, nie może się równać z konwencjonalnie napędzanym kombi, takim jak Ford Focus w dziale obsługi. Dzięki miękkiemu zawieszeniu, będzie przechylać się w szybkich zakrętach, a nawet stanie się nieco niespokojny, jeśli będzie mocno naciskany na trudnych drogach krajowych.

Ale przecież nie ma on konkurować z Touringami i Avantami tego świata - MG5 to przede wszystkim stosunek jakości do ceny.

Jest również łatwy w prowadzeniu i wygodny - wystarczy wybrać 'D' na małym pokrętle w konsoli środkowej i już można jechać. Układ kierowniczy jest lekki, co sprawia, że jazda po mieście to pestka, a długie podróże nie wymagają wysiłku i są relaksujące.

Do wyboru jest tryb Eco, Normal i Sport, ale ja uznałem, że Eco jest w sam raz. Istnieją również trzy poziomy hamowania regeneracyjnego do wyboru, więc dodanie dziwnego milę podczas hamowania, hamowania lub na odcinkach w dół jest bardzo możliwe.

Nie udało mi się osiągnąć deklarowanego zasięgu, ale powiedziałbym, że 180-190 jest realistyczne, co jest więcej niż wystarczające dla większości kierowców.

Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli MG, jest też spokój ducha, ponieważ jest on objęty hojną gwarancją na siedem lat/80,000 mil.

Werdykt: MG5 EV nie jest może najseksowniejszym samochodem kombi na rynku, ale oferuje uczciwą, praktyczną, elektryczną motoryzację w przystępnej cenie.

MG Motor UK

Warto przeczytać