Udostępnij

  • Facebook
  • Twitter

Jeśli szukasz siedmiomiejscowego pojazdu elektrycznego, nie masz zbyt dużego wyboru. Testujemy jeden z nielicznych - Mercedes-Benz EQB 350....

Oparty na konwencjonalnie napędzanym modelu GLB, EQB jest SUV-em klasy premium mniej więcej tej samej wielkości co BMW X3, Volvo XC60 czy Lexus NX.

Przystojny, ale pudełkowaty pojazd sportowo-użytkowy z wysoką linią dachu, krótkimi zwisami i dużą ilością szkła, kosztuje od 55 310 do 62 810 funtów.

Napędzany dwoma silnikami elektrycznymi połączonymi z akumulatorem o pojemności 66,5 kWh, dostępny jest w dwóch wersjach - EQB 300 lub 350 - i trzech poziomach wyposażenia (AMG Line, AMG Line Premium i AMG Line Premium Plus).

Konwencja nazewnictwa jest nieco myląca, ponieważ EQB 300 generuje 224 KM, podczas gdy 350 ma 287 KM, ale proszę bardzo.

Zasięg waha się od deklarowanych 246 mil dla EQB 300 do 253 mil dla EQB 350. Ten ostatni ma 6,2-sekundowy czas 0-62 mph, podczas gdy mniej wydajna wersja jest odrobinę wolniejsza i wynosi osiem sekund. Oba modele są standardowo wyposażone w napęd na cztery koła.

EQB może być ładowany z prędkością do 100 kW (co jest obecnie średnią), co oznacza, że 10-80% doładowania z szybkiej ładowarki 100 kW zajmuje zaledwie 32 minuty, podczas gdy ładowanie 0-100% można osiągnąć przez noc za pomocą domowej skrzynki ściennej.

Jak można się spodziewać po pojeździe z trójramienną gwiazdą, jest to miękki silnik.

Pozycja za kierownicą jest wygodna, a wspierające siedzenia w naszym samochodzie testowym były obite czarną sztuczną skórą Artico.

Pasażerowie podróżujący z tyłu również są zadowoleni, ponieważ mają dużo miejsca na nogi i głowę.

Wypróbowaliśmy trzeci rząd i mimo że wysuwane siedzenia oficjalnie mogą być używane przez osoby o wzroście do 5 stóp i 4 cali, to osoby o wzroście 6 stóp mogą wcisnąć się na krótkie wycieczki, jeśli siedzenia w drugim rzędzie zostaną nieco przesunięte do przodu, ale jest to pozycja siedząca na kolanach.

Przy pięciu siedzeniach na miejscu, EQB oferuje dużą pojemność bagażnika wynoszącą 465 litrów. Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń otrzymujemy do dyspozycji aż 1710 litrów przestrzeni bagażowej.

Z przodu jest praktycznie taki sam jak GLB, co nie jest złe, chociaż projekt zaczyna wyglądać nieco przestarzale w tych minimalistycznych czasach.

Wszystkie modele mają znany z Mercedesa dwuekranowy system informacyjno-rozrywkowy MBUX z 10-calowymi ekranami dla wyświetlaczy informacyjno-rozrywkowych i kierowcy. Istnieją również trzy duże otwory wentylacyjne i rząd fizycznych przełączników poniżej do sterowania klimatyzacją.

Będziesz musiał przyzwyczaić się do dziwactwa Mercedes-Benz polegającego na tym, że lewy drążek kierownicy obsługuje zarówno kierunkowskazy, jak i wycieraczki, przednie i tylne. Dźwignia zmiany biegów znajduje się po drugiej stronie.

Wybrane funkcje systemu multimedialnego można obsługiwać bezdotykowo za pośrednictwem asystenta wnętrza MBUX. Sterowany głosem, dotykiem lub opcjonalnie gestem, innowacyjny system może z czasem nawet przewidywać osobiste nawyki dzięki sztucznej inteligencji. Jak zawsze w przypadku takich systemów, nie jest on doskonały, ale z każdą iteracją jest coraz lepszy.

Regulowane, podgrzewane przednie fotele sportowe, automatyczna klimatyzacja, szyby zapewniające prywatność, kamera cofania, asystent pasa ruchu i asystent ograniczeń prędkości to tylko kilka z obszernej listy gadżetów i technologii dostępnych w standardzie w EQB.

Na drodze nasz samochód testowy EQB 350 był zaskakująco szybki z linii, jak na dość duży pojazd, i jak można się spodziewać, dostarczanie mocy było bezwysiłkowe.

Tryby jazdy obejmują Eco, Comfort i Sport, a ponadto można wybierać między pięcioma poziomami regeneracji hamulców (sprytne ustawienie Auto działało naprawdę dobrze).

Szczerze mówiąc, nigdy nie będziesz musiał odchodzić od ustawienia Comfort, ponieważ Eco zbytnio tłumi reakcję przepustnicy, a Sport czyni ją nadpobudliwą, więc najlepiej pozostawić ją na krótkie, pochłaniające energię podmuchy.

EQB jeździ płynnie i dobrze radzi sobie ze swoją masą. Oczywiście, w szybszych zakrętach występuje pewne przechylenie nadwozia, ale w przeciwieństwie do niektórych SUV-ów, można się nim dobrze bawić. Dzięki progresywnym hamulcom, ostremu układowi kierowniczemu i doskonałej przyczepności, daje pewność, że można jechać dalej.

Mercedes-Benz EQB to niezwykle komfortowy samochód, który nie sprawia wrażenia innego niż dobrze osadzony.

Ogólnie rzecz biorąc, EQB jest nieco zaskakującym pakietem, ale nie da się uciec od kwestii zasięgu i jego skromnej szybkości ładowania, zwłaszcza jeśli potrzebujesz go do regularnych dłuższych podróży. Przy rzeczywistym zasięgu bliższym 200 mil, bardziej ryzykowne podróże będą wymagały trochę planowania.

Ale jeśli EQB jest używany do krótszych dojazdów do pracy, zakupów i szkoły, jest to świetny samochód elektryczny - zwłaszcza jeśli można go ładować w domu przez noc.

Jego nieliczni trzyrzędowi rywale EV obejmują drogie Tesla Model X, tańsze Peugeot e-Rifter, Citroen e-Berlingo i Vauxhall Combo-e Life, a także większe samochody dostawcze, takie jak Citroen e-SpaceTourer, Peugeot e-Traveller, Vauxhall Vivaro-e Life i Nissan e-NV200 Combi.

Werdykt: Mercedes-Benz EQB jest nie tylko jednym z niewielu czysto elektrycznych siedmiomiejscowych SUV-ów na rynku, ale jest także bardziej wciągający w prowadzeniu, niż mogłoby się wydawać. Bezpieczny, przestronny, wyrafinowany, dobrze zbudowany i pełen technologii - to klasa sama w sobie.

Mercedes-Benz UK

Warto przeczytać