Lexus był pionierem częściowej elektryfikacji, gdy w 2004 roku wprowadził na rynek hybrydowego SUV-a RX400h z funkcją samodoładowania.
Jednak dopiero teraz producent samochodów premium wprowadził na rynek swój pierwszy całkowicie elektryczny pojazd - UX 300e.
W związku z tym, jest to trochę późno na imprezę, dołączając do podobnych wielkości Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric i Peugeot e-2008, aby wymienić tylko kilka.
Zaczynając od 41,745 funtów, Lexus ma oficjalny zasięg nieco mniej niż 200 mil (190-196 mil, w zależności od rozmiaru kół) i wygląda tak samo jak jego hybrydowego rodzeństwa (w cenie od 29,955 funtów).
"Kompaktowy, z klasą, wygodny i ekonomiczny, jest wciągający w jazdę, charakterystyczny i emanuje atrakcyjnością odznaki" - taki był nasz wniosek, gdy recenzowaliśmy zwykłego UX (Urban Crossover) w 2019 roku.
W rzeczywistości, nasze jedyne zastrzeżenia dotyczyły skrzyni biegów CVT (krótkie dawki niewygodnie wysokich obrotów przy ostrym przyspieszeniu) i ekranu infotainment, do którego dostęp uzyskuje się za pomocą kłopotliwego touchpada w dół obok selektora biegów.
System informacyjno-rozrywkowy jest taki sam jak w UX 300e, ale napęd całkowicie elektryczny oznacza, że nie ma potrzeby stosowania przekładni CVT, ponieważ jest to przekładnia jednobiegowa, jak wszystkie EV, więc nowy model jest bardziej płynny w obsłudze.
Na razie jest tylko jedna opcja mocy i trzy poziomy wykończenia. Silnik elektryczny o mocy 201 KM i akumulator o mocy 54,3 kW napędzają przednie koła i pozwalają na osiągnięcie czasu sprintu 0-62 mph wynoszącego 7,5 sekundy.
UX 300e może być w pełni naładowany w domu w nieco ponad osiem godzin lub za pośrednictwem publicznej ładowarki 50KW (do 80%) w zaledwie 50 minut.
Oczywiście, jest on również (w niewielkim stopniu) ładowany podczas jazdy poprzez hamowanie odzyskowe (poziomy są kontrolowane za pomocą dźwigni zmiany biegów przy kierownicy), które przekształca większość energii traconej podczas zwalniania z powrotem w energię zgromadzoną w akumulatorze samochodu.
Mówiąc o ładowaniu, stwierdziliśmy, że rzeczywisty zasięg UX jest bliższy 170 mil, choć ta liczba zawsze będzie zależeć od stylu jazdy, terenu, tego, czy używasz takich elementów jak ogrzewanie i temperatura zewnętrzna.
Elegancki, elektryczny UX jest z pewnością jednym z najbardziej stylowych kompaktowych SUV-ów na rynku.
Wygląda jak żaden inny samochód w swojej klasie - śmiałe, wyrzeźbione linie, szeroka tylna listwa oświetleniowa, spojler dachowy i charakterystyczna siatkowa przednia kratka Lexusa.
Nieco niższy niż u większości konkurentów i o profilu zbliżonym do coupe, jest pełen innowacyjnych rozwiązań, w tym listew nadkoli, które nie tylko chronią nadwozie, ale pełnią również dodatkową funkcję aerodynamiczną, podobnie jak tylne światła i specjalne felgi aluminiowe.
We wnętrzu emanuje klasą. Z przodu jest dużo miejsca, choć z tyłu nie jest tak przestronnie jak u niektórych rywali, a dzięki umieszczonym poniżej akumulatorom nie ma zbyt wiele miejsca na nogi pod przednimi fotelami.
Pojemność bagażnika wynosi 367 litrów (więcej niż w hybrydowym UX), a po złożeniu tylnych siedzeń osiąga 1 278 litrów.
Sama kabina jest stylowa, pięknie wykończona i bardzo Lexusowska, z niezwykłą dbałością o szczegóły. Z przodu jest bardzo skoncentrowana na kierowcy, a tablica przyrządów, przełączniki i ekran infotainment są subtelnie odsunięte od pasażera.
Pomimo akumulatorów, UX 300e jest lekki na drodze i nawet szybszy niż sugerują to oficjalne dane dotyczące przyspieszenia. W rzeczywistości, na mokrej nawierzchni, system kontroli trakcji z trudem powstrzymuje przedwczesne obracanie się kół, jeśli naprawdę się na to zdecydujesz.
Istnieje tryb Sport, ale różnica nie jest tak dramatyczna, a podczas gdy kontrola nad ciałem w szybszych zakrętach jest dość dobra, przytłaczające wrażenie jest jednym z komfortu i wyrafinowania, który ponownie, jest bardzo Lexus.
Jak w przypadku wielu samochodów elektrycznych, hamulce nie reagują zbyt szybko, ale układ kierowniczy jest lekki, co ułatwia jazdę po mieście.
Model 300e jest wyposażony w systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, a kiedy hybrydowy UX został przetestowany przez Euro NCAP w 2019 roku, uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.
A dla dodatkowego spokoju ducha, jest on wyposażony w standardową gwarancję producenta Lexus trzy lata/60,000 mil na samochód, plus osiem lat/100,000 mil gwarancji na baterię.
Być może największym wyzwaniem dla 300e jest jego punkt cenowy i zasięg. Na przykład, to kosztuje znacznie więcej niż e-Niro i Kona Electric (które zarówno mają zasięg bliżej 300 mil) i jest nawet nudging większy Ford Mustang Mach-E i Tesla Model 3.
Werdykt: Wyrafinowany, komfortowy i oferujący wrażenia klasy premium, całkowicie elektryczny Lexus UX 300e jest klasowym aktem. Z zasięgiem najlepiej nadającym się do miejskiej własności, jest łatwy w prowadzeniu i wyróżnia się z tłumu, ale musi się też zmierzyć z poważną konkurencją.
Więcej na: http://autokosmetykaranking.pl
Warto przeczytać
- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Jeździmy najnowszą wersją popularnego rodzinnego crossovera Toyoty C-HR - i jest to duży, odważny krok naprzód... Gdyby samochód można...
Czytaj dalej- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Wraz z nadejściem zimy, CTEK, wiodąca globalna marka rozwiązań do ładowania pojazdów, ma kilka przydatnych porad dotyczących utrzymania...
Czytaj dalej