Share

  • Facebook
  • Twitter

Testujemy całkowicie nową Kia EV6 - samochód elektryczny, który jest czymś więcej niż tylko cukierkiem dla oczu

Kia zawsze wyprzedzała krzywą, jeśli chodzi o elektryfikację - od wersji EV dziwacznego Soul w 2015 r. do zmieniającego grę e-Niro z 2018 r., plus hybrydy po drodze.

Teraz południowokoreański koncern samochodowy znów jest na fali, prezentując EV6 - pierwszy elektryczny pojazd Kia z 300-milowym zasięgiem.

Na starcie futurystyczny fastback jest dostępny jako 321bhp z napędem na cztery koła (podwójny silnik) lub bardziej przystępne 226bhp z napędem tylnym (pojedynczy silnik). Pojemność użytkowa baterii wynosi 77,4 kWh, niezależnie od wybranej konfiguracji.

Pojedynczy silnik ma największy zasięg (328 mil w porównaniu do 314 mil). Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 114mph, natomiast czas 0-60mph w wersji z napędem na cztery koła jest o 2,1 sekundy szybszy i wynosi 5,2 sekundy.

Ładowanie od 10-80% trwa zaledwie 18 minut za pomocą ultraszybkiej ładowarki 350kW (jest ona przyszłościowo wyposażona w infrastrukturę ładowania 800 V). Bardziej powszechne 50kW ładowarka zajmie jedną godzinę 13 minut, lub jeśli można podłączyć się w domu (7kW) to zajmie siedem godzin 20 minut.

W cenie od 40,840 do 51,840 funtów, jego rywale obejmują wszystko, od Forda Mustanga Mach-E do Jaguara I-Pace, Polestar 2, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4 i jego kuzyn, Hyundai Ioniq 5.

Nieco mniejszy od I-Pace'a, odważnie wystylizowany EV6 ma także zadarty nos, krótkie zwisy, wysuwane klamki drzwi i duże koła Jaguara.

Wewnątrz jest przestronny i zgrabny, z dużą ilością miejsca dla pięciu dorosłych osób. Nasze jedyne zastrzeżenia dotyczą tego, że chcielibyśmy, aby fotel kierowcy był nieco bardziej obniżony, a widoczność do tyłu mogłaby być lepsza.

W głębokim, ale płytkim bagażniku jest aż 490 litrów przestrzeni, która po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się do 1300 litrów.

EV6 posiada również dodatkowy schowek z przodu - przedni bagażnik, przedni kufer lub "frunk" - zapewniający dodatkowe 52 litry przestrzeni w modelach RWD i 20 litrów w AWD - więcej niż wystarczająco dużo miejsca na kable do ładowania.

Wewnątrz kabina ma klasę i jest dobrze poskładana, ale jest w niej więcej twardych plastikowych powierzchni niż byśmy chcieli.

Na plus należy zaliczyć fakt, że jest ona wykończona szeregiem trwałych materiałów, takich jak siedzenia z "wegańskiej skóry", a części deski rozdzielczej i konsoli środkowej są pokryte tworzywami sztucznymi pochodzącymi z recyklingu, co odpowiada 107 plastikowym butelkom na wodę o pojemności 500 ml na samochód.

W górnej części deski rozdzielczej znajduje się duży, zakrzywiony ekran dotykowy, a także cyfrowy wyświetlacz kierowcy. Oba mają przekątną 12,3 cala i charakteryzują się typową dla Kia przejrzystą grafiką. Ogólnie rzecz biorąc, deska rozdzielcza wygląda jak najnowocześniejsza i stanowi dobre połączenie pokręteł, przycisków i ekranów dotykowych.

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji EV6 obejmuje Apple CarPlay i Android Auto, światła LED, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, inteligentny tempomat z nawigacją satelitarną oraz autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB).

W dalszej części gamy dostępne są takie udogodnienia jak bezprzewodowe ładowanie smartfonów, szyby chroniące prywatność, system ostrzegania przed kolizją w martwym polu, panoramiczny szyberdach, zdalne inteligentne wspomaganie parkowania, elektrycznie sterowana klapa bagażnika, 14-głośnikowy system audio Meridian oraz wyświetlacz head-up.

Na drodze EV6 jest komfortowy, wyrafinowany i przyciąga wzrok ze wszystkich właściwych powodów. Naprawdę nie ma nic podobnego na rynku w chwili obecnej.

Przetestowaliśmy zarówno wersję z jednym, jak i z dwoma silnikami i szczerze mówiąc, nie ma między nimi zbyt wiele różnicy. Jeśli pieniądze nie są przeszkodą, a utrata 14 mil zasięgu nie robi różnicy, wybierz wersję z napędem na wszystkie koła, która jest nieco szybsza i oferuje dodatkową trakcję.

Przycisk na kierownicy pozwala na wybór pomiędzy trybami Sport, Eco i Normal. Normal jest w sam raz, a Sport to zabawa przy wyprzedzaniu, natomiast Eco jest przeznaczony wyłącznie do jazdy po Scrooges i autostradach.

Łopatki na kierownicy pozwalają wybrać jeden z sześciu poziomów hamowania odzyskowego, z których ostatni przełącza się na jazdę "jednym pedałem", która zbiera maksymalną energię, gdy zdejmiesz pedał gazu, doprowadzając samochód do zatrzymania bez dotykania hamulców.

EV6 dobrze radzi sobie z ukrywaniem swojej dwutonowej masy, jest zwinny i zachowuje się płasko w szybszych zakrętach. Jednak, gdy naprawdę naciska się na niego, bardziej oczywiste jest jego pochodzenie z Hyundaia Ioniq 5. Bez wątpienia nadchodząca wersja GT uwolni pełen dynamiczny potencjał EV6.

Układ kierowniczy jest wystarczająco lekki w mieście, ale dodaje masy przy prędkości, podczas gdy hamulce są bardziej progresywne niż w wielu pojazdach elektrycznych.

Żaden samochód nie jest idealny, a EV6 nie jest wyjątkiem, ale nadal jest to imponujący, wszechstronny pakiet o zasięgu znacznie przekraczającym możliwości wielu rywali z segmentu premium.

Werdykt: Całkowicie nowy, w pełni elektryczny EV6 to kolejny, wartościowy zmiennik od Kia - zwycięska mieszanka stylu, osiągów, praktyczności, technologii i możliwości dalekiego zasięgu.

Kia Motors UK

Warto przeczytać