Share
Testujemy na drodze całkowicie nowy Vauxhall Astra hatchback - czy jest tak dobry w prowadzeniu jak wygląda?
Kiedy marka Vauxhall została kupiona w 2017 roku, była to najlepsza rzecz, jaka mogła się przydarzyć najstarszej żyjącej brytyjskiej marce samochodowej.
Cynicy myśleli, że zostanie pozostawiony do więdnięcia na winorośli, podczas gdy PSA skupiło się na Peugeot i Citroen.
Również w 2021 roku wielu myślało o najgorszym, gdy PSA połączyła się z Fiat Chrysler Automobiles (FCA), dołączając do kolejnych marek, w tym Fiata, Jeepa i Alfa Romeo.
W rzeczywistości nowa własność doprowadziła do renesansu Vauxhall. Wystarczy spojrzeć na najnowszą Corsę i Mokkę - pierwsze owoce fuzji. Supermini, które jest dostępne z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i czysto elektrycznymi, było najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Wielkiej Brytanii w 2021 roku i ponownie przewodzi w 2022 roku.
Ósma generacja Astry hatchback (jeszcze w tym roku dołączy do niej przystojny wariant Sports Tourer) to krok w górę od nudnego, ale godnego poprzednika.
Początkowo oferowana jako benzyna, diesel lub hybryda typu plug-in (PHEV), wersja w 100% elektryczna dołączy do gamy w 2023 roku.
Gdyby samochód mógł wskoczyć na szczyt klasy wyłącznie na podstawie wyglądu, to Astra byłaby pretendentem.
Z uderzającym nowym designem, jest to samochód odmieniony. Nieco większa od poprzedniego modelu, ma sportową postawę, a projekt przodu Vauxhall "Vizor" działa szczególnie dobrze.
Jest również dostępny w kilku przyciągających wzrok kolorach, takich jak Electric Yellow i Cobalt Blue.
W konkurencyjnej cenie od 24 315 funtów dostępne są trzy poziomy wykończenia - Design, GS Line i Ultimate.
W wersji Design otrzymasz 16-calowe felgi w standardzie, a także 10-calowy system informacyjno-rozrywkowy z możliwością podłączenia Apple CarPlay i Android Auto, reflektory LED, tempomat i bezkluczykowy start.
GS Line przynosi 17-calowe czarne stopy, wraz z adaptacyjnym tempomatem, dwustrefową klimatyzacją i podgrzewanymi przednimi fotelami i kierownicą.
Na szczycie gamy jest Ultimate, który dodaje 18-calowe szare stopy, nowe reflektory LED "IntelliLux" Vauxhalla, wyświetlacz head-up i wykończenie siedzeń Alcantarą.
Pod maską mamy do wyboru dwa 1,2-litrowe, trzycylindrowe silniki benzynowe turbo (109 KM lub 128 KM), z których mocniejszy daje możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów. Jest też 1,5-litrowy diesel, który produkuje 128 KM.
Większa moc benzyny jest najszybszy z 0-60mph z 9,7 sekundy, podczas gdy diesel jest najbardziej oszczędny (do 62,9mpg) i ma najniższe emisje CO2 (tak niskie, jak 118g/km).
Jeśli jednak stać Cię na topowy model Hybrid-e, łączy on 1,6-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem (148 KM) z silnikiem elektrycznym, co daje łączną moc 178 KM.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,4 kWh zapewnia zasięg EV do 43 mil i można go naładować w mniej niż dwie godziny dzięki domowej ładowarce o mocy 7,4 kW.
Teoretycznie zużycie paliwa może wynosić nawet 256 mil/godz., a emisja CO2 to zaledwie 24g/km.
Jak zawsze w przypadku każdego PHEV, działa on najefektywniej, jeśli bateria jest stale naładowana.
Jeśli Twój codzienny dojazd do pracy wynosi około 25 mil (zgodnie ze średnią brytyjską) i możesz naładować akumulator w domu, zaoszczędzisz sporo pieniędzy na paliwie, a Twoje wizyty na stacji benzynowej mogą być rzadsze.
To nie jest slouch albo, z 0-60mph czas 7,7 sekundy i prędkość maksymalna 140mph (do 88mph w trybie elektrycznym).
Testowaliśmy wersję PHEV oraz benzynową 1.2 (128 KM), która w średniej wersji GS Line ma być największym sprzedawcą.
Pierwszą rzeczą, którą zauważysz w środku jest to, że jest przestronny i niezagracony z przodu z nowym zestawem infotainment. Na szczęście pod centralnym ekranem dotykowym nadal znajdują się przyciski skrótów, dzięki czemu dostęp do ogrzewania nie wymaga przeklikiwania się przez menu.
Wnętrze jest wystarczająco dobrze poskładane, ale Astra nie będzie kłopotać opozycji premium, jeśli chodzi o jakość użytych materiałów (jest bardzo mało miękkich powierzchni dotykowych dla jednego), a następnie jest ilość szumu drogi i wiatru, który robi sobie drogę do kabiny przy wyższych prędkościach. Fotele są zaskakująco wygodne i łatwo znaleźć dobrą pozycję za kierownicą.
Z tyłu jest trochę ciasno dla większych pasażerów, a bagażnik (422 litry) jest o około 40 litrów większy niż w Volkswagenie Golfie, Seacie Leonie i Fordzie Focusie. Wersja PHEV ma jednak mniejszy, 352-litrowy bagażnik ze względu na schowek na baterie pod podłogą samochodu.
Z dzielonymi tylnymi siedzeniami w dół, hatchback oferuje 1.339 litrów całkowitej przestrzeni, w porównaniu do 1.268 litrów hybrydy.
Na drodze silnik o pojemności 1,2 litra jest dość żwawy, ale wystarczająco mocny do codziennego użytku i dobrze się uspokaja przy prędkościach autostradowych. Jednak bardziej dynamiczni kierowcy będą musieli się nieźle namęczyć, aby zrobić szybki postęp.
Mimo to, samochód dobrze się prowadzi, ma dobrą przyczepność, a układ kierowniczy jest lekki i czuły. Przy rozsądnej jeździe odwdzięczy się zużyciem paliwa sięgającym 50 mil/godz.
Radzimy wypróbować zarówno sześciobiegową skrzynię manualną, jak i ośmiobiegową automatyczną. Manualna ma długi skok i nie jest najsprawniejsza.
Jeśli możesz sobie na to pozwolić, PHEV oferuje lepsze osiągi, dopracowanie i potencjalnie znacznie niższe koszty eksploatacji.
Jest nieco cięższy od swojego benzynowego rodzeństwa, dzięki pakietowi akumulatorów i silnikowi elektrycznemu, więc ustawienie jest nieco sztywniejsze, ale czuje się dobrze i postęp jest ogólnie bardziej płynny.
Przejście z wersji benzynowej na hybrydową i odwrotnie jest niemal bezproblemowe, a kontrola nadwozia w bardziej wymagających zakrętach jest dobrze kontrolowana w obu wersjach.
Vauxhall Astra to jeden z najpopularniejszych samochodów w Wielkiej Brytanii, którego historia sukcesu sięga 1979 roku. Mk8 jest dużym ulepszeniem i najlepszym z dotychczasowych, nawet jeśli nie jest najlepszy w klasie pod względem zaangażowania kierowcy.
Na liście rywali znajdują się Ford Focus, Mazda3, Kia Ceed, Seat Leon, Toyota Corolla, Skoda Octavia i Volkswagen Golf. Nie można też zapomnieć o jego francuskim kuzynie, nowym Peugeocie 308 (oba samochody korzystają z tej samej platformy).
Werdykt: Całkowicie nowy Vauxhall Astra jest jednym z najbardziej stylowych i zdolnych hatchbacków na rynku. Konkurencyjny cenowo, wygodny i tani w eksploatacji, dobrze się prowadzi i jest kolejnym zwycięzcą odnowionej marki Vauxhall.
Vauxhall UK
Warto przeczytać
- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Jeździmy najnowszą wersją popularnego rodzinnego crossovera Toyoty C-HR - i jest to duży, odważny krok naprzód... Gdyby samochód można...
Czytaj dalej- 12 stycznia 2024
Udostępnij Facebook Twitter Wraz z nadejściem zimy, CTEK, wiodąca globalna marka rozwiązań do ładowania pojazdów, ma kilka przydatnych porad dotyczących utrzymania...
Czytaj dalej