Udostępnij Facebook Twitter

Dwadzieścia lat temu nowi właściciele marki Mini dokonali niezwykłego wyczynu, wprowadzając na rynek XXI-wieczną reinterpretację oryginalnej ikony Sir Aleca Issigonisa.

Alec'a Issigonisa. Współczesne "MINI" BMW rośnie w siłę. W rzeczywistości od 2001 roku w zakładach w Oxfordzie powstało ponad pięć milionów modeli (3-drzwiowy Hatch, 5-drzwiowy Hatch, Clubman i Electric), wszystkie na tej samej linii produkcyjnej.

W sumie trzy brytyjskie zakłady mają swój udział w dzisiejszej produkcji MINI - Hams Hall koło Birmingham produkuje silniki, Swindon tłoczy elementy karoserii i podzespoły, a następnie wszystko łączy się w Oxfordzie, gdzie odbywa się produkcja karoserii, lakierowanie i montaż końcowy.

Klasyczne" Mini (1959-2000) było materiałem na legendę. Dzięki napędowi na przednie koła, silnikowi zamontowanemu z boku, aby zaoszczędzić miejsce, a także konstrukcji z kołami w każdym rogu i genialnemu opakowaniu, stał się wzorem dla wszystkich małych pojazdów.

Był to samochód dla Brytyjczyków, symbol swingujących lat sześćdziesiątych, a jego właścicielami były gwiazdy muzyki pop (George Harrison), modelki (Twiggy) i rodziny królewskie (Lord Snowdon). Był gwiazdą filmu The Italian Job w 1969 roku, a Cooper S trzykrotnie wygrał Rajd Monte Carlo w latach 1964, 1965 i 1967.

Nowa generacja MINI z 2001 roku pozostała wierna swojemu znakomitemu poprzednikowi nie tylko ze względu na wygląd retro, ale również sposób prowadzenia.

W roku 2006 zaprezentowano całkowicie nową drugą generację MINI, a w roku 2014 pojawiła się trzecia generacja.

Aby uczcić 20. rocznicę powstania nowoczesnego MINI, model Mk 3 został poddany metamorfozie - to świetny pretekst, aby ponownie zasiąść za kierownicą 3-drzwiowego Hatch Cooper S, być może modelu, który wciąż najlepiej uosabia markę i jej dziedzictwo.

Nowością na rok 2021 jest odświeżony wygląd przedniej części nadwozia z większą kratą i nowym zderzakiem, a chromowana obwódka jest teraz pomalowana na czarno.

Dostępne są również trzy nowe kolory, pięć nowych wzorów felg i "dach Multitone", który łączy trzy kolory w jeden z efektem gradientu.

We wnętrzu 6,5-calowy ekran dotykowy został powiększony do 8,8 cala, a grafika jest bardziej elegancka niż dotychczas. Dostępny jest również nowy 5,5-calowy wyświetlacz cyfrowy kierowcy w stylu MINI Electric.

Napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litra, osiąga moc 176 KM i może być wyposażony w manualną lub automatyczną skrzynię biegów.

Sprint 0-62mph trwa zaledwie 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 146mph, przy czym możliwe jest uzyskanie 45,6 mil na godzinę, a emisja CO2 to niskie 139/km.

Kabina i pozycja za kierownicą są nadal unikalne dla MINI. Siedząc nisko w wygodnych fotelach, jesteś otoczony dziwactwami i doskonałą jakością wykonania. Zwłaszcza tradycyjne pokrętła i przełączniki stanowią odświeżającą odtrutkę na minimalizm wielu nowych samochodów w dzisiejszych czasach.

Po naciśnięciu przycisku "Start" z silnika i układu wydechowego wydobywa się odpowiednio sportowy dźwięk, a także mnóstwo uderzeń.

Prowadzi się tak dobrze jak zawsze, z charakterystycznym dla MINI wyczuciem gokarta, przy czym dostępne są trzy tryby jazdy (Green, Mid i Sport).

Jazda jest twarda i w niektórych warunkach należy zachować pewną ostrożność, ponieważ może zostać wytrącony z linii przez ciężki zakręt lub stojącą wodę.

Ogólnie rzecz biorąc, z pewnością wywoła uśmiech na Twojej twarzy - tak jak MINI powinno.

Jazda nowoczesnym MINI z trzema drzwiami nie jest jednak pozbawiona kompromisów. Ilość miejsca na tylnych siedzeniach jest w najlepszym razie ograniczona, a 211 litrów (po złożeniu siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 731 litrów) to skromna pojemność bagażnika.

Ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego jest większy, ale nadal sprawia wrażenie małego, a dostęp do niego za pomocą pokrętła na konsoli środkowej jest utrudniony.

Cena trzydrzwiowego MINI Hatch Cooper S zaczyna się od 21 900 funtów, ale nasz samochód testowy był wyposażony w wersję Exclusive z przepięknymi skórzanymi fotelami i długą listą dodatków opcjonalnych, co podnosi ostateczną cenę do 33 085 funtów.

Oczywiście, nadal można się świetnie bawić w MINI 3-drzwiowym Hatch One, którego cena zaczyna się od 16 800 funtów. Można też wybrać ekologiczną wersję MINI Electric (od 26 000 funtów).

Werdykt: MINI 3-drzwiowe Hatch nadal emanuje charakterem, oferując unikalne i przyjemne wrażenia z jazdy w przystępnej cenie - godny następca oryginalnej legendy małych samochodów.

MINI UK

Warto przeczytać