Share

  • Facebook
  • Twitter

Testowaliśmy na drodze całkowicie nową Hondę Civic i nie jest dla nas zaskoczeniem, że zdobywa ona nagrody....

Pierwsza Honda Civic pojawiła się na rynku 50 lat temu i stała się legendarnym modelem w świecie motoryzacji. Teraz przyszła kolej na 11. generację Civica, który jest dostępny tylko jako pełna hybryda, więc nie ma potrzeby podłączania go do prądu.

Oficjalnie sprzedawany jako "Civic e:HEV", to oldschoolowy, przyjazny rodzinie hatchback. Odświeżający, gdy rynek jest zalany SUV-ami.

Przy długości 4,551 mm, szerokości 1,802 mm i wysokości 1,408 mm, nowy Civic jest najdłuższym, najszerszym i najniższym hatchbackiem w swojej klasie.

Zaletą zwiększonego rozstawu osi w stosunku do ustępującego modelu jest to, że tworzy on dodatkową przestrzeń w kabinie.

Z przodu jest więc dużo miejsca, podczas gdy pasażerowie z tyłu mają miejsce na rozprostowanie nóg i tylko bardzo wysokie osoby będą miały problem z miejscem nad głową.

Pojemność bagażnika wynosi 410 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń nawet 1220 litrów, a przestrzeń bagażowa jest długa i szeroka.

Wnętrze stanowi prawdziwy krok naprzód pod względem jakości i funkcjonalności. Wnętrze jest bardzo solidne, fotele są wygodne i mają wiele miękkich w dotyku powierzchni.

System informacyjno-rozrywkowy nie jest najsprytniejszy, ale dobrze spełnia swoje zadanie. Przede wszystkim, deska rozdzielcza nie jest zbyt minimalistyczna - nadal znajdują się na niej pokrętła i przyciski do obsługi najważniejszych funkcji, takich jak klimatyzacja, głośność radia, podgrzewane fotele i wybór trybu jazdy.

Sercem najnowszego Civica jest opracowany przez Hondę sprytny hybrydowy układ napędowy e:hev, który jest przeskalowaną wersją systemu stosowanego również w mniejszych modelach Jazz i HR-V.

W przeciwieństwie do systemów hybrydowych większości innych producentów samochodów, 2,0-litrowy silnik działa jako generator zasilający akumulator, a nie koła przez większość czasu, więc działa w trybie EV tak bardzo, jak to możliwe.

Jednakże, przy wyższych prędkościach lub przy dużym obciążeniu, może on wysyłać napęd prosto na przednie koła. Co więcej, przekładnia e-CVT nie jest też konwencjonalną skrzynią biegów, ale do tego przejdę później.

Wolnossący, czterocylindrowy silnik (141 KM) jest sparowany z dwoma silnikami elektrycznymi i niewielkim akumulatorem o pojemności 1,05 kWh, co daje łączną moc 181 KM.

Oficjalne dane mówią same za siebie: czas 0-62mph wynosi 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna 111mph. Emisja CO2 wynosi zaledwie 108g/km, a zużycie paliwa sięga 60,1 mil/godz.

Dopóki nowy Civic Type R nie trafi do salonów, nabywcy będą musieli zadowolić się tylko jednym, hybrydowym układem napędowym.

Civic e:HEV, w cenie od 29 595 funtów, oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia - Elegance, Sport i Advance.

Poziom podstawowy Elegance otrzymuje 17-calowe felgi, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, cyfrowy zestaw wskaźników 7.0 oraz centralny ekran dotykowy 9.0-calowy z funkcjami Apple CarPlay i Android Auto. Funkcje bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy obejmują asystenta utrzymania pasa ruchu i asystenta jazdy w korkach.

Modele Sport mogą pochwalić się 18-calowymi, czarnymi, błyszczącymi felgami, a także czarnymi lusterkami i ramkami okien. Wewnątrz znajduje się skórzana tapicerka i bardziej sportowe pedały.

W najwyższym modelu Advance zastosowano 18-calowe obręcze kół ze stopu diamentowego, adaptacyjne reflektory LED, panoramiczny szyberdach, pełną skórzaną tapicerkę, podgrzewaną kierownicę, większy, 10,2-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12-głośnikowy system dźwiękowy Bose.

Po wejściu do środka od razu widać, że prowadzimy rasowego, dość szerokiego hatchbacka. Jeśli jesteś przyzwyczajony do podwyższonych siedzeń i władczej pozycji za kierownicą SUV-a, zaaklimatyzowanie się w nowym Civicu może zająć trochę czasu.

Ja uwielbiam niską pozycję siedzącą. W rzeczywistości wolałbym trochę więcej regulacji w dół, ale ogólnie rzecz biorąc, jest to relaksujące i wygodne miejsce.

Dzięki elektrycznemu wspomaganiu jest dużo siły, ale największą niespodzianką jest skrzynia biegów e-CVT.

Szefowie Hondy dołożyli wszelkich starań, aby wyeliminować nagły wzrost obrotów, który zazwyczaj występuje po włożeniu nogi do dołu w samochodzie z konwencjonalną skrzynią CVT.

Zamiast tego pojawiają się "stopnie", dające poczucie konwencjonalnych przełożeń. Nadal nie jest to rozwiązanie idealne, ale stanowi ogromną poprawę.

Dostępne są trzy tryby jazdy (Econ, Normal i Sport). Wybierz Econ na autostradzie i 50+mpg jest łatwo osiągnąć, Normal jest w porządku dla codziennej jazdy, podczas gdy Sport jest zabawa dla wybuchów na bardziej wymagających drogach. Skrzynia biegów e-CVT pracuje najlepiej w trybach Normal i Sport.

System hybrydowy jest wydajny i płynny, a hamowanie odzyskowe można regulować. W najsilniejszym ustawieniu hamowanie odbywa się niemal na poziomie jednego pedału, spowalniając samochód praktycznie do zatrzymania podczas ładowania akumulatora.

Jazda jest twarda, ale nie jest to niewygodne, ale ogólnie rzecz biorąc, jest to świetny wszechstronny samochód - szczęśliwy rejs po autostradach i rozciąganie nogi na bardziej interesujących drogach.

W rzeczywistości nowy Civic oferuje zaskakująco zwinną jazdę. W trudniejszych zakrętach pozostaje płaski, ma dobrą przyczepność, a układ kierowniczy jest dobrze wyważony, co dobrze wróży nadchodzącemu Type R.

Civic, który otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, jest wyposażony w system Honda Sensing (zestaw funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy), który obejmuje takie udogodnienia, jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent utrzymywania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, system hamulcowy łagodzący skutki kolizji, inteligentny ogranicznik prędkości i automatyczne światła drogowe w standardzie.

Rywale to Toyota Corolla Hybrid, Kia Ceed, Ford Focus, Peugeot 308, Vauxhall Astra, Mercedes klasy A, BMW serii 1 czy Audi A3 Sportback.

Werdykt: Honda Civic to fantastyczny samochód uniwersalny. Skupiony na rodzinie hatchback jest elegancki, bezpieczny, praktyczny, dobrze zbudowany i ekonomiczny, daje satysfakcję z jazdy i jest wyposażony w najnowsze technologie. Jeśli dodamy do tego reputację Hondy w zakresie niezawodności, to mamy do czynienia z najlepszym samochodem w swojej klasie.

Honda UK

Warto przeczytać