Udostępnij

  • Facebook
  • Twitter

Filtr paliwa jest niezbędnym elementem silników spalinowych benzynowych i wysokoprężnych. Odfiltrowuje on brud, gruz, fragmenty metalu i inne drobne zanieczyszczenia, zapewniając jednocześnie wystarczający przepływ paliwa do silnika. Nowoczesne układy wtrysku paliwa są szczególnie podatne na zatkanie i zanieczyszczenie, dlatego też system filtracji ma tak kluczowe znaczenie dla utrzymania wydajności silnika. Zanieczyszczona benzyna i olej napędowy mogą powodować spustoszenie w silnikach samochodowych, skutkując nagłymi zmianami prędkości, utratą mocy, zapłonem iskrowym i przerwami w zapłonie.

Silniki wysokoprężne są wrażliwe nawet na najmniejsze zanieczyszczenia. Większość filtrów oleju napędowego posiada również zawór spustowy w dolnej części obudowy, który umożliwia usunięcie wody lub skroplin z oleju napędowego. Element filtrujący zwykle znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa lub wewnątrz przewodu paliwowego. Gdy paliwo jest wypompowywane ze zbiornika, przechodzi przez filtr, a obce cząstki są zatrzymywane. W niektórych nowszych pojazdach zamiast filtra stosowane jest sitko zintegrowane z pompą paliwa.

Oznaki konieczności wymiany filtra paliwa

Średnia żywotność tych filtrów wynosiła kiedyś tylko około 30 000 do 60 000 mil. Obecnie zalecany okres wymiany może wynosić od 30 000 do 150 000 mil. Ważne jest, aby znać objawy zatkanego lub uszkodzonego filtra paliwa i wymienić go w odpowiednim czasie, aby uniknąć awarii silnika.

Oznaki, że nadszedł czas na wymianę:

  • Trudny rozruch
  • Zgaśnięcie lub nierówna praca na biegu jałowym
  • Słabe przyspieszenie
  • Uszkodzona lub głośna pompa paliwa
  • Świecąca się kontrolka silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa

Na co zwrócić uwagę przy wyborze filtra paliwa

  • Zgodność z normami OE i kompatybilność

Zaleca się poszukiwanie zaufanych marek, które zapewniają ścisłą zgodność z normami i specyfikacjami producentów, ponieważ komponenty muszą działać tak wydajnie, jak oryginalne części. Popularne marki na rynku wtórnym, takie jak Ridex i VALEO, oferują pełną zgodność w bardziej przystępnych cenach. Opisy produktów zwykle zawierają listę kompatybilnych modeli pojazdów i numery OEM w celach informacyjnych. Powinno to ułatwić określenie, która część jest odpowiednia dla Ciebie.

  • Materiały wysokiej jakości

Większość silników samochodowych wykorzystuje siatkę filtracyjną lub plisowany papierowy element filtrujący. Siatki filtracyjne są zwykle wykonane z poliestrowej lub metalowej siatki drucianej, podczas gdy wkłady plisowane są zwykle wykonane z celulozy lub filcu poliestrowego impregnowanego żywicą polimerową. Filtry plisowane, takie jak filtr paliwa RIDEX 9F0023, są najbardziej powszechne, a ich główną zaletą jest to, że są w stanie zatrzymać nawet najdrobniejsze cząsteczki i są tanie w produkcji. Z drugiej strony, elementy siatkowe są często wielokrotnego użytku i oferują wyższe natężenie przepływu paliwa, zmniejszając ryzyko głodu paliwa. Jakość gumowych uszczelek również wpływa na wydajność komponentu. RIDEX 9F0023 jest sprzedawany w komplecie z akcesoriami i uszczelkami.

  • Konstrukcja

Podobnie jak w przypadku filtrów powietrza i oleju, istnieje wiele rodzajów filtrów paliwa i różne sposoby ich montażu. Najpopularniejsze z nich obejmują elementy liniowe, zbiornikowe, wkłady, kanistry i elementy spin-on. Filtry spin-on stały się popularne ze względu na ich wygodę. Solidna metalowa obudowa chroni wewnętrzne komponenty i jest łatwa do zainstalowania bez specjalistycznych narzędzi. Istnieją jednak obawy dotyczące ich wpływu na środowisko. W przeciwieństwie do wkładów, żadna z części nie nadaje się do ponownego użycia, a do ich produkcji zużywa się dużo stali. Wkłady kartridżowe, takie jak 9F0023, zużywają mniej plastiku i metalu i są łatwiejsze do recyklingu.

  • Rodzaj paliwa

Filtry są specjalnie zaprojektowane do silników benzynowych lub wysokoprężnych. Części do silników wysokoprężnych zazwyczaj wyróżniają się obudową w kształcie miski, zaworem spustowym wody i dużymi uszczelkami. Przykładowy produkt użyty powyżej nadaje się tylko do zastosowań w silnikach wysokoprężnych takich marek samochodów jak Fiat, Ford, Peugeot i Volvo. Średnica uszczelki wynosi 101 mm, a wysokość 75 mm.

Warto przeczytać