Udostępnij

  • Facebook
  • Twitter

Zanim zaczniesz samodzielnie przeprowadzać konserwację motocykla, powinieneś wiedzieć, że istnieją pewne czynności, którymi mogą zająć się wyłącznie certyfikowani i licencjonowani mechanicy. Oto kilka czynności, które możesz wykonać przy swoim motocyklu:

1. Wymiana oleju

Olej i filtr to dwa najważniejsze elementy zapewniające długotrwałą pracę silnika. Olej utrzymuje silnik w czystości, zmniejszając tarcie, a jednocześnie utrzymuje w chłodzie jego ruchome części. Czynność ta jest prosta, ale trzeba uważać, ponieważ olej silnikowy może się bardzo nagrzewać po dłuższym okresie eksploatacji. Potrzebne będą:

  • patelnia lub pojemnik do zbierania oleju podczas jego spływania
  • nowy filtr oleju
  • klucz do wyjęcia starego filtra
  • lejek do wlania nowego oleju do silnika.

Upewnij się, że motocykl stoi w stabilnej pozycji i na równym podłożu. Umieść miskę lub pojemnik pod silnikiem, tak aby olej spływał do niego. Usuń stary filtr oleju za pomocą klucza i wymień go na nowy. Następnie odkręć śruby, aby uwolnić cały stary olej silnikowy ze zbiornika motocykla.

Następnie wlej do zbiornika nowy olej silnikowy, aż uznasz, że jest wystarczająco pełny. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego motocykla, a znajdziesz tam informację o prawidłowej ilości oleju, jaką należy wlać. Załóż śruby i gotowe.

2. Wyreguluj ustawienie reflektora

Twój reflektor jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w motocyklu. Jest to również element, którego prawdopodobnie będziesz używał podczas każdej nocnej jazdy. Z czasem reflektory mogą zacząć odchylać się od środka, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy. Wymieniając reflektory, należy wybrać odpowiedni model. Do tych wysokiej jakości należą żarówki XK Glow do reflektorów.

Reflektory mogą czasami oślepiać nadjeżdżających kierowców, a jeśli nie są prawidłowo ustawione, może to doprowadzić do kolizji. Ważne jest, aby co najmniej raz w roku sprawdzić ustawienie reflektorów i dokonać niezbędnych regulacji. Aby dowiedzieć się, jak wyregulować światła mijania, należy wykonać poniższe czynności:

  • Ustaw rower na równej powierzchni i zabezpiecz go klockami lub podpórkami.
  • Sprawdź wysokość reflektorów, aby upewnić się, że znajdują się one w równej odległości od siebie. Jeśli nie, wyreguluj je za pomocą klucza lub śrubokręta, aż oba światła będą ustawione względem siebie poziomo (linia środkowa biegnąca przez nie powinna być prosta).
  • Patrząc z odległości 20 stóp, wyreguluj wiązkę światła tak, aby znajdowała się na równi z podłożem. W tej odległości na ziemi nie powinny znajdować się więcej niż dwa cale światła.

Po dokonaniu wszystkich niezbędnych regulacji należy sprawdzić ustawienie reflektorów, jadąc w ciemnym miejscu. Można to zrobić w nocy lub w ciągu dnia, zamykając jedno oko i patrząc przez mały otwór wycięty w tekturze. Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy, należy powtórzyć regulację, aż wszystko będzie działać idealnie.

3. Dokręcanie kierownicy i elementów sterujących

Brak regularnej kontroli kierownicy i elementów sterujących może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Należy je dokręcać co kilka miesięcy, aby upewnić się, że są w dobrym stanie. Jest to szczególnie ważne po wypadku lub twardym lądowaniu, ponieważ części te poluzowują się pod wpływem siły uderzenia w takich sytuacjach.

  • Zacznij od wymontowania siedzenia i zbiornika paliwa.
  • Za pomocą klucza odkręć śruby mocujące kierownicę motocykla, dźwignię hamulca, linkę przepustnicy lub zespół uchwytu, dźwignię sprzęgła lub gałkę sprzęgła, wyłącznik awaryjny (jeśli dotyczy), lusterka (jeśli dotyczy), linkę prędkościomierza, obudowę kierunkowskazów/klaksonu wraz z dwiema śrubami znajdującymi się w każdej osłonie.
  • Usuń wszystkie inne elementy, które mogą być przymocowane do tego zespołu, takie jak uchwyty zbiornika paliwa, uchwyty siedzeń lub uchwyty do montażu akcesoriów, takich jak torby pod siodło lub bagażniki.

Przed przystąpieniem do tego kroku należy upewnić się, że wszystkie części są w komplecie, ponieważ jeśli coś zgubi się podczas demontażu, nie będzie można poprawnie złożyć wszystkiego ponownie.

4. Sprawdzanie i regulacja ciśnienia w oponach

Jeśli opony roweru nie są odpowiednio napompowane, może dojść do ich rozerwania podczas jazdy. Należy regularnie sprawdzać ciśnienie i w razie potrzeby je regulować. Nadmierne napompowanie opon może spowodować niepotrzebne zużycie obu kół, dlatego przed wyruszeniem na przejażdżkę należy upewnić się, że każda z nich jest napełniona powietrzem zgodnie z zaleceniami producenta.

  • Zdejmij nakrętkę z trzonka zaworu i zmierz aktualne ciśnienie za pomocą ciśnieniomierza do opon.
  • Jeśli jest ono niższe od wymaganego, należy dodać więcej powietrza za pomocą pompki, aż do osiągnięcia prawidłowej wartości określonej przez producenta roweru.
  • Po zakończeniu prac załóż z powrotem nakrętkę zaworu.

Istnieje kilka czynności związanych z konserwacją motocykla, które można wykonać samodzielnie, aby utrzymać go w dobrym stanie. Postępując zgodnie z tymi krokami, możesz mieć pewność, że Twój motocykl jest bezpieczny i gotowy do następnej przejażdżki.

Warto przeczytać